top of page
זוהר (זואי) מור

קצת עליי>

zoei3.jpg

אקדמאית, עורכת דין, מנהלת רגולציה, כותבת ומרצה. חוקרת בתחום ניהול סיכונים ומגדר, קבלת החלטות, תפיסות מגדריות וארכיטיפים של אלות יוון

על הבלוג 

>

אחרי שנים של עבודה ולימודים אקדמאים מגוונים ואחרי אינספור מאמרים וכמה ספרים אשר מצאו את עצמם במגרות שלי ובתיקיות המחשב, החלטתי להעלות את חלקם לבלוג זה.  הוא יכלול מחשבות וממצאי מחקרים בנושאים של ניהול סיכונים וסטטיסטיקה, קבלת החלטות, ציות, כלכלה התנהגותית, מגדר, פמיניזם ואלות אולימפוס. הכל במטרה שנבין טוב יותר איך אנחנו מקבלים החלטות, מה מניע אותנו, מה מונע בעדנו ומה הכוח האמיתי שיש לנשים...

IT’S YOUR STORY

>

מיהו הצייתן?

תעשה את זה. אל תעשה את זה. כל הכבוד - הצלחת. זה לא בסדר - אכזבת. למה אתה לא יכול להיות כמו...

קווים לדמותו של הצייתן


הצייתן הוא זה שהוריו מגדירים כ'ילד טוב'. זה שלא עושה בעיות. כן עושה מה שאומרים לו. בבגרות הוא לא מתנגד ולא מביע דעה שלילית. הוא ניסה לעשות זאת בעבר והתוצאות לא היו טובות, אז הוא למד לא להשמיע התנגדות. לא להרגיש.


המחקרים יגידו שיש לו בטחון עצמי נמוך, נטייה לחרדה ודרך ההתמודדות שלו עם מצבי לחץ - הדחקה.

בנוכחות של גורמי סמכות, הוא יבצע דברים שמנוגדים לערכים שלו, לדעות שלו, לרצונות שלו.


ארגונים מאמינים שהוא העובד האידיאלי, הורים חושבים שככה ילד טוב צריך להתנהג. במציאות הוריו הדומיננטיים יגלו בבגרותו שהם גידלו ילד שנתון להשפעה חיצונית ויש חשש שיפול לניצול, והממונים עליו? הם מגלים (לפעמים מאוחר מדי) שהוא אמנם עושה 'מה שאומרים לו', אבל לא דבר מעבר והוא לא לוקח אחריות.


בתוכו, הצייתן מפוחד ומבוהל מהחיים. חרד ומנסה להוכיח את עצמו כל הזמן. כי היא מאמין שלעשות מה שאומרים לו, יגרום לאחרים לאשר אותו. לקבל אותו. ההתנהגות שלו הישרדותית ותגובתית ולא עוצמתית ויוצרת. והוא יודע את זה. וזה כואב ומתסכל.


במצב הקיצוני, בלי שהוא יחתור להבין את מה שמניע אותו, הצייתן יהפוך לשקוף ולמתבודד, כי נמאס לו לעשות מה שאחרים אומרים, והוא לא רוצה שישתמשו בו יותר. או שהוא יתפוצץ... במקרה זה, אולי הוא יתחבר לגורמים קיצוניים? אולי יהפוך לחייל של הממונים? אולי הוא יקבל את הזהות של צייתן וייקח אותה לקיצון?


אחרי מלחמת העולם השנייה, נערכו מחקרים בנושא צייתנות, כדי להבין מה הניע חיילים ואזרחים רבים לציית למשטר הנאצי, האכזרי ומזעזע בכל קנה מידה. המחקרים הראו שרוב האנשים בנוכחות גורמי סמכות, יתקשו לשמור על עמדתם הערכית והמוסרית ויצייתו. הם יפגעו באחרים ובעצמם ויעשו זאת, על מנת שלא להתעמת עם גורמי סמכות. הפחד מעימותים - זה רכיב נוסף בזהות של הצייתן.




חשוב לי לציין שרמה מסוימת של צייתנות הכרחית לתפקוד בחברה ולהשגת יעדים אישיים. אנחנו נראה איך הקיצון השני - מרד בסמכות מתבטא וזה מצב קשה לא פחות.

אבל, צייתנות הופכת לבעיה כשהיא עיוורת ומוחלטת - או-אז הצייתן איבד את עצמו והוא לא חושב שיש דרך אחרת.


יש דרך אחרת! בוודאות.

אבל כדי להגיע אליה צריך להפוך הרבה אבנים ולאתגר הרבה אמונות...


מי שמעוניין בשיחת בהירות, ללא עלות - מוזמן ליצור קשר באמצעות האתר או המייל ולהשאיר פרטים.

בשיחה תבינו טוב יותר מהם ה'מניעים המסתוריים' שמתסכלים ושומרים אתכם תקועים.


להורדת דף מידע על הצייתן



31 צפיות
Work Desk
מה עוד באתר?
Image by Florencia Viadana

ציות ורגולציה, בדגש על ארגונים והנעת עובדים לצייתנות..

קבלת החלטות וניהול סיכונים. כלכלה התנהגותית, תפיסות חברתיות מגדריות ועוד..

סיפור נשי קולקטיבי, היום ובעבר. תפיסות מגדריות והשפעתן. ארכיטיפים של ואלות יוון והנשים של היום..

למידע היכנסו לאתר הבית

לאתר הבית

you may like...

bottom of page