top of page
זוהר (זואי) מור

קצת עליי>

zoei3.jpg

אקדמאית, עורכת דין, מנהלת רגולציה, כותבת ומרצה. חוקרת בתחום ניהול סיכונים ומגדר, קבלת החלטות, תפיסות מגדריות וארכיטיפים של אלות יוון

על הבלוג 

>

אחרי שנים של עבודה ולימודים אקדמאים מגוונים ואחרי אינספור מאמרים וכמה ספרים אשר מצאו את עצמם במגרות שלי ובתיקיות המחשב, החלטתי להעלות את חלקם לבלוג זה.  הוא יכלול מחשבות וממצאי מחקרים בנושאים של ניהול סיכונים וסטטיסטיקה, קבלת החלטות, ציות, כלכלה התנהגותית, מגדר, פמיניזם ואלות אולימפוס. הכל במטרה שנבין טוב יותר איך אנחנו מקבלים החלטות, מה מניע אותנו, מה מונע בעדנו ומה הכוח האמיתי שיש לנשים...

IT’S YOUR STORY

>

האלה ארטמיס - יש כזה דבר יותר מדי מיקוד?


האלה ארטמיס, אלת הצייד והחיות הפראיות, ידועה במיוחד על יכולתה להתמקד ולפגוע בכל מטרה. לטוב ולרע.. היא אחת האלות החזקות והעצומות ביותר, במיתולוגיה היוונית. נשים רבות סגדו לה ואפשר לטעון שהיא הפמיניסטית הרדיקלית המיתולוגית, הראשונה.


ארטמיס היא הבת של האל זאוס ואחותו התאומה, של האל אפולו. בסיפור המיתולוגי נטען, שלידתה של ארטמיס היתה מאוד מהירה. לאור קללה אשר הוטלה על אמה, ארטמיס נאלצה מיד עם הולדתה לסייע לאמה להביא לעולם את אחיה בלידה ארוכה וקשה. מסיבה זו ארטמיס ידועה כפטרונית של ילדים. אבל.. מסיבה זו היא גם החליטה שהיא לעולם לא תהיה אם בעצמה. הסבל הרב שאמה עברה במהלך הלידה של אחיה, הביא את ארטמיס להחליט שהיא לא מעוניינת בילדים.


ארטמיס מייצגת נשיות, טבעית ופראית כמו הטבע עצמו שהיא אהבה והעריכה. היא היתה אלה ספורטיבית, ילדת טבע יפיפייה, אנרגטית ורודפת צדק. לא היתה לה כל בעיה, להעניש בצורה חמורה את מי שהפר כלל מכלליה ובה בעת, היא היתה רכה וחומלת ונחשבת כאלה המרפאת נשים.

המיתולוגיה מספרת שבעודה ילדה קטנה, ארטמיס פנתה לאביה זאוס (אל האלים) וביקשה ממנו להיות ציידת ולחיות ביער. אביה קיבל את בקשתה והיא חיה את ימיה ביערות, עם נשים נימפות ובעלי החיים שאותם היא מאוד אהבה מחד, וצדה מבלי כל נקיפות מצפון, מאידך.

הסיפורים על ארטמיס מלמדים שהיא היתה ציידת ממולחת, אשר מעולם לא פספסה את המטרה שלה. היא היא ממוקדת כמו לייזר..

המילה לייזר היא ראשי תיבות של - Light Amplification By Stimulated Emission Of Radiation ובקיצור Laser. מדובר באלומת אור, ממוקדת ומרוכזת ולכן מאוד עוצמתית. למעשה היא כל כך עוצמתית וחזקה, שהיא יכולה לגרום לנזקים חמורים לרקמה חיה ובכלל.


אנחנו לומדים רבות, על הצורך במיקוד וכמה חשוב שנהיה מפוקסים. מיקוד, בתפיסה ה'גברית'*, נחשב לאמצעי מרכזי בדרך להשיג כל מטרה. בהקשר זה, מעניין לשאול האם יתכן מצב, בו יש יותר מדי מיקוד? יכול להיות, שכאשר אנחנו ממוקדים בעוצמה על מטרה אחת, אנחנו מפספסים את התמונה הרחבה יותר? האם יש דרך אחרת להשיג מטרות בגישה, 'נשית' יותר?


בדומה לאתנה, ארטמיס לא היתה נתונה להשפעות של גברים ועוד מילדותה לא התעניינה בנושאים של זוגיות וילדים. שתיהן נחשבות כאלות 'בתולות', ביחד עם האלה הסטייה. זאת, לאור המיקוד והטוהר שלהן בחתירה להשגת יעדיהן, מבלי להתבלבל מעניינים של רגש. הסיפור המיתולוגי מתאר, איך שבצעירותה ארטמיס היפה עברה ניסיון לאונס. מאותה העת והילך, היא לא רק בחרה לחיות עם נשים ונימפות, אותן היא אהבה ואיתן היא חלקה את חייה, היא גם הקפידה להתרחק מגברים בצורה חד צדדית וחד משמעית.


למרות ששתיהן מסמלות נשים מגנות, חזקות ומכוונות מטרה, בשונה מאתנה (אלת החכמה והמלחמה) אשר בחרה לעבוד עם גברים ולחלוק איתם את שדה הקרב כשווה בין שווים, ארטמיס סלדה מגברים סלידה עזה. כל הסיפורים אשר קושרים בינה לבין נציג של המין הגברי הסתיימו מאוד קשה, עבורו..


כאמור, האלה ארטמיס מוכרת על היותה ציידת מחוננת וממוקדת. מעניין לדעת שבאחד הסיפורים, המצוינות שלה והיכולת ה'אלית' שלה להתמקד, היא זו אשר הובילה למפלתה. זאת, כאשר במו ידיה וממרחק עצום היא נטלה חיים של מי שהיא מאוד אהבה. כל שהיא היתה צריכה זה חץ אחד ממוקד, למטרה הלא נכונה..


*כאשר אני כותבת 'גברית' או 'נשית' במירכאות, זה מאחר והכללת תכונות מסוימות כגבריות ואחרות כנשיות, הינה תוצאה של תפיסה חברתית מגדרית רבת שנים. אני בדעה שכולנו, גברים נשים ומה שפלואידי, יכולים להיות הכל. הדרך בה אנחנו מבטאים את התכונות, תלוי בקונטקסט (בהקשר) ולא במגדר אליו נולדנו..


395 צפיות
Work Desk
מה עוד באתר?
Image by Florencia Viadana

ציות ורגולציה, בדגש על ארגונים והנעת עובדים לצייתנות..

קבלת החלטות וניהול סיכונים. כלכלה התנהגותית, תפיסות חברתיות מגדריות ועוד..

סיפור נשי קולקטיבי, היום ובעבר. תפיסות מגדריות והשפעתן. ארכיטיפים של ואלות יוון והנשים של היום..

למידע היכנסו לאתר הבית

לאתר הבית

you may like...

bottom of page